Aljosja Buijs

M 06-27375402
E Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
W www.aljosjabuijs.nl

AljosjaD801-1289w_webpublicatie_zonder_watermerk.jpg

Lesgeven is mijn passie!
Zelf muziek maken verrijkt je leven, prikkelt je zintuigen, vergroot je concentratievermogen, verfijnt je motoriek.
Natuurlijk ontwikkel je in mijn pianoles een gezonde pianotechniek, leer je noten lezen, ritme notatie, gevoel voor cadans, pedaalgebruik, om zelfstandig te kunnen studeren, om voor te dragen, muziekgeschiedenis, samenspel, diverse stijlen muziek, etc.. maar bovenal máák je muziek, aan de piano en met compositieprojecten.


Lesmethode:

Iedere leerling is anders en vraagt derhalve om een specifieke pedagogische, didactische en methodische benadering.
Ik geef les aan kinderen vanaf 5 jaar. Die stellen natuurlijk heel andere eisen aan een pianodocent dan beginnende leerlingen van 8, of (opstandige) pubers.
In mijn lessen blijft echter voor alle leerlingen het plezier in het muziek maken voorop staan, naast het ontwikkelen van een gezonde pianotechniek.
Mijn definitie van een goede pianotechniek is: het in staat zijn al je muzikale ideeën over een (piano)compositie vlekkeloos over te brengen op de toehoorder.
Al in het prille begin leren mijn leerlingen, op hun gehoor, bekende liedjes over heel de breedte van de piano te spelen. Ook beginnen ze meteen met het ontdekken van alle klanken die op de vleugel/piano mogelijk zijn.
Als methodiekdocent (aan het ArtEZ conservatorium Arnhem) heb ik inmiddels een grote kennis opgebouwd van de verschillende bestaande pianomethodes: aan goed lesmateriaal is geen gebrek.
Mijn leerlingen verschillen in veel opzichten van elkaar. Daarom zoek ik die methodes die het beste bij hen passen.
Momenteel werk ik vooral met de volgende methodes:

• Hal Leonard pianomethode
• 123KlaVIER
• Faber pianomethode
• Russische Klavierschule
• Klavierspielen mit der Maus
• Toets en Spel
• Bijdehandjes


Uitvoeringen:

Per jaar zijn er twee leerlingenuitvoeringen. Deze uitvoeringen zijn meestal in de grote zaal van het conservatorium in Arnhem. Deze mogelijkheid is ontstaan doordat ik studenten met bijvak piano op ArtEZ ook laat voorspelen en de componisten van ArtEZ vraag stukjes te schrijven voor mijn privé leerlingen.
Zo ontstaan zeer gevarieerde concerten waarop kinderen van 8 hun eerste liedjes spelen, bijvak piano studenten worstelen met hun net ontwikkelde pianistische vaardigheden, talenten van 13 werk van jonge componisten uitvoeren en conservatoriumstudenten laten zien wat ze op hun hoofdvak instrument allemaal kunnen.
De compositieprojecten kennen een aparte uitvoering. De locatie waar die concerten gegeven worden is niet steeds dezelfde: ik maak daarvoor gebruik van concertruimtes in Arnhem, Velp, Oosterbeek en Apeldoorn.


EPTA piano-examens:

Ik ben lid van EPTA (de European Piano Teachers Association) Nederland, dit is een vereniging van professionele pianodocenten en pianisten, die tot doel heeft het peil van pianospelen en het piano-onderwijs te verhogen.
Het Landelijk Graadexamen Systeem (LGS) is een onderdeel van EPTA Nederland, waarbij jaarlijks leerlingen van EPTA-leden in staat worden gesteld om theoretisch en praktisch examen te doen op verschillende niveau’s.
Het praktische gedeelte van het examen bestaat uit het spelen van bepaalde technische opgaven (toonladders, drieklanken) en het geven van een mini concert.
Mijn leerlingen kunnen hieraan deelnemen. Ik zeg met nadruk kunnen. Want deelname hieraan is een keuze van de leerling zelf, en zij moet een specifiek pedagogisch doel dienen.
Het voordeel van zo’n examen is dat je naast de reguliere voorspeelmomenten een doel hebt om naar toe te werken en dat je weet dat je kennis van de theorie gelijke tred houdt met datgene waar je praktisch aan de piano mee bezig bent. Dit alles gebeurt in een gemoedelijke maar ook serieuze sfeer.

 

Componeren in de pianoles:

Mijn ervaringen met het gebruik van compositie in de pianoles zijn zeer positief en in de afgelopen tien jaar zijn er vele prachtige werken van kinderen ontstaan.
Ik gebruik het componeren vooral projectmatig, maar ook vaak om kinderen iets nieuws aan te leren.
Zo kunnen kinderen die weten hoe ze noten moeten opschrijven ook veel sneller van blad lezen.
Omdat ik regelmatig vragen krijg over dit onderwerp, en ik uiteraard ook zelf vragen blijf stellen, hoop ik met mijn blog (zie www.aljosjabuijs.nl) een middel te hebben tot het uitwisselen van ervaringen over het laten componeren in de muziekles en over pianoles in het algemeen.